V průběhu třetího dubnového týdne se žáci v hodinách informatiky a informačních a komunikačních technologií věnovali tématu „Bezpečný internet“. Na prvním stupni žáci poslouchali a diskutovali pohádku On-line zoo, která seznamuje nejmenší čtenáře se základy bezpečného chování na internetu. S knihou žáci navštívili zoologickou zahradu, kde všechna zvířátka používají internet. Příběhy se zabývají nomofobií, kyberšikanou, kybergroomingem, online nákupy a sextingem. Veškeré pojmy jsou zde podrobně vysvětleny a váží se k nim doporučené skupinové aktivity a pracovní listy. Aktivity slouží dětem k zamyšlení a k lepšímu pochopení daného problému. V další hodině žáci ve skupinkách nacvičili a prezentovali hranou scénku na jedno z uvedených témat.
Na druhém stupni se žáci věnovali tvorbě vlastního plakátu na vybraný rizikový jev (kyberšikana, kybergrooming, phishing, fake news, sexting, kyberstalking apod.) a jeho prezentování před spolužáky. Vzniklo tak mnoho zajímavých plakátů. Na konci prezentace vždy proběhla hromadná diskuze. Dále se žáci naučili, jak vytvořit bezpečné heslo a jak na zabezpečení na sociálních sítích. Žáci zjistili, že nemůžou věřit všemu, co se dozví na internetu. Byli poučeni o tom, jak od sebe rozpoznat pravdivou a nepravdivou informaci a že je důležité si informace ověřovat z více zdrojů. Žákům jsme ukázali přehledné a dostupné informace o tématech a situacích, která je mohou v online světě potkat.
Internet je mocný nástroj s obrovskými příležitostmi k učení, zlepšování dovedností a získávání nových schopností a znalostí. S příležitostmi však přicházejí i rizika. Dynamický rozvoj informačních technologií s sebou přináší nová škodlivá jednání, proto je kybernetické kriminalitě věnována stále větší pozornost. Naneštěstí však existují způsoby, kterými se můžeme chránit a díky nim naučit naše děti, jak internet správně, ale hlavně bezpečně používat. V tomto týdnu byl toto náš společný cíl – ukázat žákům cestu, jak bezpečně používat internet.